Thursday, October 11, 2007

انا وصديقى الجديد



انا: يااااه عارف اجمل احساس ايه
صديقى: ايه هو يا استاذة
انا: انك تحس انك منتصر..رغم الهزيمة فا انت منتصر
صديقى: نعم

انا: ايوه, منتصر رغم الهزيمة لانك ماخسرتش اللى عدوك خسره..هو خسر كتيير انه فكر يحاربك
صديقى: لا حول ولا قوة الا بالله..ايه يابنتى انتى فى معركة وحرب وانا مش عارف
انا: الحياة ماهى الا ساحة للعراك..فلتكن منتصرا او مهزوما
صديقى: لا حضرتك مش فاهم دى, بغض النظر اصلا ان كلامك اللى فات كله مش مفهوم
انا: بص يا سيدى, كتير بنقابل فى حياتنا ناس بنفتكرهم اصدقاء وناس قريبة لينا وبنحمل ليهم معانى جميلة وبنبدأ نديهم كل اللى جوانا من احساس ومشاعر برضه جميلة
صديقى: ها كملى هحاول افهم اهو
انا:وفجاة تلاقيهم اتغيروا وبان معدنهم الحقيقي ومقدروش كل اللى بتعمله عشانهم..بيطعنوك فى ظهرك ببطء وفى نفس الوقت بيرسموا ليك الابتسامة
صديقى:اه طب وده من ايه يعنى.. هما كده ولا ايه
انا: تصدق؟ برغم سؤالك بسيط الا انه كبييييير اوى ومش هاعرف اجاوبك عليه "هما كده ولا ايه" صدقنى معرفش
صديقى: اكيد بنى ادمين, لاننا مش ملايكة
انا:ماهى مشكلتى اصلا ان انا كنت فكراهم ملايكة.. بس للاسف طلعوا بشر
صديقى: انتى عايزة الجنة على الارض ولا ايه يا دينا
انا: لا, كنت عايزة اقابل حد انسان بجد.. مش عايزة فيه صفة زيادة.. يمكن عايزة كل حاجة تتشال منه ويتجرد من كل حاجة الا انسانيته
صديقى: يتجرد.. لا لا انا ماليش فى الكلام ده
انا:تفتكر ممكن؟؟
صديقى: طيب بقولك ايه, خلينا فى موضوعنا انتى انتصرتى ازاى رغم هزيمتك
انا:من غير رغى كتيير اقولك على الخلاصة
صديقى :ياريت لحسن انا بدات دماغى تلف واتوه منك
انا:عشان تسلب نصر عدوك ومتحسسهوش بلذة هزيمتك ابتسم فى وجهه
صديقى: اه انا فاكر انى قريت الجملة دى لحد قبل كده كانت بتقول "المهزوم اذا ابتسم افقد العدو لذة الفوز"
انا: دى جملة قالها شكسبير, فعلا فى الجون, عشان كده حاسة انى منتصرة
صديقى: مع احترامى لحضرتك وللاخ شكسبير اللى كتبها... يعنى ايه
انا:امممممم ماتحاولش تشغل دماغك, المعنى فى بطن شكسبير
صديقى: انا كان مالى ومال الليلة دى
انا: حقك عليا المرة الجاية اوعدك انك تفهم
صديقى: لما نشوف
تنويه: هو مجرد حوار مع صديق وهمى ولا تمت فكرة الحوار للواقع بشئ

11 comments:

Unknown said...

3ala fekra ana 3aref inik mish asdik 3ala 7ad mo3ayan
bas mish 3aref :D
mish moktani3
bas bardo 3alshan te3rafi ini gamed :P ya ba..

عمرو الببلاوى said...

برافو عليكى بوست جميل واحساسك فيه كان عالى اوى علشان كده كويس انك كتبتى التنويه ده لان مش اى حد ممكن يكون واخد باله اوى انك كاتبه بارعه ومتمكنه من ادواتك وصاحبة احساس قوى وكمان سياق الحديث كان جميل اوى وفكرة البوست جميله والصوره عجبتنى اوى اوى اوى

saloma said...

:D
طريقة الحوار بينكم جميييييلة أوى
بس الواحد مننا اسمه انسان و لو انتى عايزاه يتجرد من كل حاجة إلا انسانيته يبقى بنخدع نفسنا، لإنه كده بالضرورة هيتجرد من انسانيته، لو بنتكلم جد يبقى نقول يحتفظ بمعظم انسانيته و يتجرد من قليل منها( اللى هو الحد المسموح)

فهمتى حاجة، انا نفسى سرحت فالنص..
على العموم موضوع جميل يا دودو و ماتحرميناش من الابداع

Amira Qassim said...

لأ وانتي الصادقة ...المعني في بطن دينا
بعيدا انك جامدة فانتي جامدة ..
بس
لفته قولتهالك قبل كده أعتقد ..أننا بقينا في زمن كلمة أنسان بقت صفة للبشر ..ممكن تكون موجودة وممكن لأ
مع انها أسمه أصلا
بت ..أنا بحبك أوي

mohamed said...

:)

سواء اتقال انك مبدعه او متقالش مش مهم لانه بالفعل دي حاجة موجودة فيكي ..

كلنا بندور علي الأنسان يا دينا وبندور عليها في نفسنا قبل ما ندور عليها في غيرنا ..ويمكن دا اللي بيخلي الواحد يفتقد المعاني الانسانية

وأن كان الابتسام بيفقد العدو لذة النصر فعدم الأستسلام للهزيمة بيدمر النصر دا وبيدمر العدو نفسه اكنه هو اللي انهزم

البوست في معاني كتير اوي غير اللي علقت عليها
جميل ومؤلم

Amr said...

آسف على التأخير يا دينا
هي عجبتني أوي، جملة شكسبير ملعوبة فعلا

ساعات كتير أصلا الطرف غير المنتصر بيتكلم بلهجة المنتصر في حين إنه "هارب" يعني مش حتى خاسر بعد سجال، لأ ده هارب!!! تحياتي ليكي

Anonymous said...

losing the battle can be handled by turning the loss into a lesson to learn from
المعنى الى انتى تقصديه واضح ومنتشر جدا وسط الناس واختصارها كلمه واحدة بس
المصلحة ثم المصلحة ثم المصلحة
انا اتلسعت من الموضوع ده جامد جدا
فى الجون يادينا
كل سنة وانتى طيبة

حزيــــــــــــــــــن said...

اهم حاجه فى الموضوع كله انك ابتسمتى

ربنا يديم عليك الابتسامه

Dina Samaha said...

ahmed:
wallahy el 3azem mesh 2asdy 7ad mo3ayan w ana 3arfah enak fahem w fe nafs el wa2t 3arfah enk mesh hatktne3

w balash ya ba.. de hena balash el nas ya7'do 3aleha homa kaman :)

عمرو الببلاوى:
صديقى الصدوق اللى دايما بيشجعنى وبيدعمنى وكتير بيقول كلام كتير اوى عليا
وميرسى على كلامك الجميل ده والحمد لله انك فاهم الحوار والتنويه
(F)

saloma:
اولا انا مبسوطه انه عجبك ...بس ليه يا سلمى نخدع نفسنا لو تجردنا من كل حاجة الا انسانيتنا
ولا انتى تقصدى بايه قليل منها
بصراحة
عايزة قاعدة دى..انتى عارفانى فهمي على قدى
وطبعا طبعا انا مقدرش احرمك من ابدعاتى يابنتى هاتتعبى اوى من غيرها :)

اميرة:
لا ماهو انتى متعرفيش ان شكسبير قالى على المعنى قبل ما يموت
هاتقوليلى بفشر ووسعت منى هاقولك ده بعتهالى فى ماسيج على الموبايل
:D
لا بجد زى ماقولتى فعلا كلمة انسان بقت صفة
مع انه هو انسان..عجبى!

وانا بموت فيكى (k)

محمد:
ميرسى يا محمد على الكلام ده بس انت عارف انى ماوصلتش للابداع ده خالص هو الواحد نفسه بصراحة

عارف يمكن بندور عليه فى نفسنا لما نتوه مع اللى حوالينا
لكن لو لاقيت قدامك انسان هلتاقى نفسك على طول انسان او ممكن كمان ملاك

وسعيدة ان البوست وصلك معانى كتيرة بس الغريب انك بتقول عليه جميل ومؤلم؟؟
ليه مؤلم؟


عمرو فهمى:
ولا يهمك ياريس ..انت اصلا ملحقتش تتاخر
تقريبا انت بتتكلم عن فكرة تانيةغير اللى اقصدها بس انت فكرتك وصلانى وصحيحة وبتحصل كتييير
تقريبا بيبرر لنفسه الخطأ والكذبة وبيهرب من المواجهة
يا اما منتصر بلا شرف الانتصار او هارب بلا سجال

وفكرتك بدور فى نفس فلك فكرتى

تحياتى ليك يا استاذ عمرو

احمد عبد الحميد:
بعيد عن البوست وبعيد عن الحوار وبعيد عن البلوج

انا مش مصدقة انك هنا عندى
يادى النور يا دى الهنا
بجد بجد مبسوطة جدا بمجرد وجودك
شوف بقى تعليقك بقى عمل ايه كمان

امممممم هى المصلحة وحاجات جمباها كتير على فكرة
ربنا يحفظنا كلنا يا احمد

وسعيدة بزيراتك جدا واتمنى انها تتكرر
وانت طيب يا فندم

حزين:
تصدق
الوحيد اللى اخدت بالك
مع انى عاملة البوست ده كله مخصوووووووص
ان الواحد لازم يبتسم
بس انا على فكرة مبتسمة لحاجات كتيير حلوة فى حياتى
بعيدا عن البوست
ميرسى على مشاركتك جدا يا حزين
وسعيدة دايما بزيارتك

قلمي الحر said...

البوست تحفة
واسفة للتأخير فى التعليق
على فكرة الحوار ..عارفة الأقوى ايه أنك لما تشوفى اللى جرحك تبتسمى فى وجهه وممكن تحضنيه وتحسسيه أنه فعلا وحشك ..الانتصار بيبقى فظيع ..بس رغم كل شئ بسيب مرارة أنك اتخدعتى
ده حصل لى فعلا مع صديقة لى

Marwa said...

الموووضوع جاااااااامد يامعلم
بس يادينا مش عارفه ان حاسه اني عارفه صاحبك دا ليه
في صفات كد من واحد صاحبنا
صح؟
ماشي يامعلم برضه الموضوع جامد