Monday, April 23, 2007

تاج..يا مسهل

التاج ده جالى من سلمى الشربينى اولا بشكرها عليه ثانيا بعتذرلها انى اتخرت فيه
اول ماجالى التاج فكرت فيه اللى هو ياترى هاكتب ايه عنى, طبعا من الاصعب الاشياء انك تكتب حاجه عن نفسك فى نقط, فى ناس عندها القدرة دى بس المسالة عندى محتاجة تفكير شوية وعصر ذهنى عقبال ما اكتب كلمتين عنى عشان على الاقل مبخسش حق نفسى او امجد فى نفسى لانى من الاخر مش بعرف اشوف نفسى
...
روحت اللى بيشوفونى بقى على طول, روحت لبابا قولتله قولى على خمس حاجات الناس متعرفهاش عنى,قالى انك حساسة اوى(ده طبعا على غرار خناقة بينى وبينه وعيطت بسببها قالى انت بتخدى الكلام على نفسك بطريقة غريبة) قولتله لا قديمة هات غيرها, قالى اقتصادية بحتة قولتله
مش هايهمهم يعرفوا عنى الموضوع مش هافتح شركة انا يا بابا ,قالى خلاص اكتبى انك بتحبى التصوير, قولتله يابابا امة لا اله الا الله عارفة الموضوع ده, المهم بعد ما يئست روحت لمحمد اخويا قولتله محمدقولى على خمس حاجات قالى بقولك ايه اكتبى مقاس رجلك الناس ماتعرفش عنه حاجه, قولتله خلاص هافكر فى الموضوع ده, قالى يعنى هاتكتبى عن الملكة اليزابيث مالك متحيرة كده ليه؟, قولت خلاص انا بقى هاكتب اللى انا شيفاه وزى مايطلع يطلع يالا ادى خمس حاجات محدش يعرفها طلعت تعرفها مش مشكلة اعمل نفسك اندهشت يااااه معقولة كده يعنى


1-كان كل حلمى واقصى امنياتى وانا صغيرة ان يكون عندى بيت صغير على البحر ومعايا فارس احلامى ودى تبقى الدنيا كلها بالنسبة ليا, واجيب اولاد كتيير اوى 7 ولاد مثلا وبنتين ولا حاجه, وطبعا يكون عندنا حصان عشان نتمشى عليه على البحر وعندنا قطة, الجميل بقى ان الحلم متغيرش كتير على فكرة مازالت الفكرة قائمة


2-اكلتى المفضلة بطاطس محمرة بالكاتشب, ممكن اكمل حياتى على الاكلة دى معرفش ليه, فى اى حتة تلاقينى اطلبها, ومن اصعب الاكلات ليا السمك معرفش اكله بس طبعا مع بابا لازم اكله معندوش هو الدلع ده

3-يمكن دى محدش كتير يعرفها عنى وهى انى عندى فوبيا الاماكن الضيقة, مش بقدر استحملها وممكن اتعصب واتنرفز على اى حد قدامى لمجرد ان المكان ضيق وزحمة, وممكن ابدا اضرب عشان ابعد الناس عنى,او الاستسلام تماما وتيجى حالة الاغماء العادية, طبعا الحالة دى بعيشها فى رحلة العذاب فى المترو بس بحاول انى مركبهوش كتيير عشان كده بحب الانطلاق ومكنش مقيدة بمكان او انى اتحبس فيه


4-من الحاجات برضه اللى انا نفسى ماكنتش اعرفها عن نفسى انى مش بخاف حاجات وبخاف من غيرها, الخوف عامة مش بحب اعيشه,مش بخاف مثلا من الفيران, ولا من الكلاب فى الشارع, ولا حتى الظلمة ولا الافلام المرعبة ولامن يوم الامتحان, ولا من اى حاجه مادية, لكن بخاف من حد يقول حاجه عليا من ورايا, اخاف من رد فعل معين, اخاف من بكرة, اخاف من الفراق, اخاف من طفل بيعط خصوصا لو صغير اوى اللى هو اعملك ايه وممكن اعيط جمبه, بخاف من يوم الحساب


5-بحب لعبة البلياردو اوى ويمكن انا ماليش فى الالعاب عامة بس من احلى الالعاب الى لعبتها فى حياتى وحبتها و اتعملتها بسرعة وبقيت اغلب فيها اللى علمنى كمان, بس كنت بكسبهم قهر.. عشان بس مازعلش, واللعبه دى مرتبطة عندى بمطروح مكانى التانى,فعلا من احلى الاماكن اللى بحبها جدا ودلوقتى نفسى بس اقعد على بحرها,بحب فى البلد دى كل حاجه اهلها وشوارعها ريحة جوها بحرها كل حاجه, حاليا دلوقتى معرفش هى اللعبة بتتلعب ازاى اصلا لانى بقالى اربع سنين مجتش جمبها من ساعة ما دخلت كليتى العزيزة كلية إعلام

وبس كده

17 comments:

Amr said...

إجابات مسلية جدا، واقتراح محمد سماحة موتني من الضحك فعلا، وهي فكرة أصل أكيد مقاس الأحذية من الأفكار الجهنمية

saloma said...

أولا بأه انا ( عن نفسى) عارفة مقاس رجليك ، أوك p:، ثم انك يعنى معتقدش حتة اقتصادية بس اكيد عمو بردو شايف اللى احنا مش شايفينو
، ده مع لاعتذار لعمو حامد طبعا
و بجد بأه هو بطاطس فى الكلية و عدياها فالبيت وقولنا ماشى عالنت و يالا،، لكن على البلوووووووووووووج حرررام

و بأه تخافى من المترو ماتخافيش هاتفضلى تركبيه معايا طول مااحنا احياءٌ نرزق.
و ياسيتى ليكى عليا أول ماتجيلى الفيلا فمطروح ألاعبيك على ترابيزة البلياردو اللى فالجناح بتااعى(lol)

saloma said...

بس ده مايمنعش انهم خمس حاجات جاامديين جداا يعنى

mohamed said...

يااااه معقولة

كل د يا دينا

بقي بتحبي البطاطس ومش بحبي السمك وبتحلمي ببيت علي البحر وحصان وقطة وبتلعبي بلياردو والحاجات اللي بتاخافي منها دي

انا اندهشت اهو


اجابتك جامدة جداً يا دينا

بس ليه مسمعتيش كلام محمد بجد كانت هتبقي جامده

سلمي: هي دي الصداقة والأخوه مع دينا

يعني مرة هتبعتلها عربية من بتوعك بالسواق بتعها لان عربيات دينا كلها زهقت منها

ودلوقتي هتاخديها الفيلا بتاعك اللي في مطروح وفي الجناح بتاعك كمان
بجد مشفتش اخوات كدا

صحيح مش دي الفيلا ال20كيلوا اللي في مطروح

Anonymous said...

اشطة يا برنس انا دايما بحب الناس اللي بتفضح نفسها بنفسها بس انتي المفروض تكوني اتعلمتي ياعني مش المفروض ان الناس تعرف كل حاجة عنك بس لذيذ ان الواحد يعرف حاجات جديدة عن صحابو

قلمي الحر said...

السلام عليكم..ايه العسل ده يادنيا..ردودك حلوة جدا, واجابتك بجد تحفة
بس تعرفي في حاجة من اللي قلتيها هي بالضبط اللي بحلم بيه, غالبا هاتفق انا وانت نعملهاازاي مع بعض..غالبا هنأجر البيت اللي على البحر مع بعض مؤقتاأو نجيب بيتين جنب بعض , مع شريكين حياة برده ونروح نأسس دولة لوحدنا..اوعي تورحي لوحدك من غيري

Anonymous said...

اولا يا دودى فكره رووعه ثانيا وده ا ههم انا بتفق معاكى فى كل الحاجات_اللى المفروض انىمعرفهاش عنك قال يعنى_لكن انا بردو زيك امووت فى البطاطس وحلمى قريب من حلمك وبخاف من نفس الحاجات اللى بتخافى منها خصوصا يوم الحساب واكيد طبعا انتى عارفه عشقى لمرسى مطروووح الرائعه لكن موضوع البلياردو ده هو اللى بعيد شويه والحمد لله انك نسيتيه عشان نفضل علطوووووول متفقين ومترابطين يا الذ دندون اه صحيح هو مقاس رجلك كام؟

دودو

saloma said...

أيوة يا محمد هى الفيلا ال 20 كيلو،، بس بنفكر نصغرها شوية عشان بنتعب من تنضيفها، المصيف كله تنضييف( 20 كيلو بأه)
و على فكرة يا دودو انا عارفة مقاس رجل دينا،، بس بلاش احراج

mohamed said...

ليه بس كدا يا سلمي وليه تصغريها

مش حرام تقطعي عيش 300 واحد شغالين فيها

وبعدين معلش هما بيتعبوا في التنضيف وتوضيب الفيلا بس بيخلوها بتبرق

وبعدين هتصغريها ايه اقل من 20 كيلو كدا هبقي صغيرة اوي وخنقة

قلمي الحر said...

انا جاوبت على التاج , وربنا يستر بقى ..كانت تدبيسة تحفة يادينا

Marwa said...

اوووووووووووووووووووووووووووووه
مش ممكـــــــــــــــــــــــــــن
كـــــــــــــــــــــل الحاجات دي
انا مش مصدقه نفسي يااااااااااااخبر ابيض
حلو الدهشه دي ياااااادينا
:D

Marwa said...

صحيح يادودو انا عارفه مقاس رجل دينا وهاقولك عليلهامافهاش حاجه الناس لبعضيها
دينا رجله الاتنين شمال وعندها سبع صوابع
اسالني انا
:D

Anonymous said...

انا عارفة كل الحاجات ده حتى مقاس رجليك عارفه رغم انك ما قلتيهوش بس هو زى مقاسى بالظبط مع انك اطول منى، بس الحاجة الوحيدة اللى جديدة عليه موضوع البلياردو ده . بس بجد جامدة جدا

Anonymous said...

صباحك فل يا دينا

اول مرة اجي فيها البلوج الاقي كلام عن شخصية صاحبه البلوج

حاجة جامدة و الله

احلى حاجة انك بتحبي البطاطس

الحكاية دي حسستني ان احنا بينا لغة حوار مشتركة

:D

david santos said...

Thanks for you work is very good and have a good day


My next work goes to be published in Árab, the heading is: Egpto, the mother of the World

Anonymous said...

علي فكره يا دينا انا اول مره اعرف عنك كل الكلام ده زي الفوبيا من الامكان الديقه و لعب البلياردو وانك مش بتخافي الا من حاجات معينه وهي اصلا مش بتخوف بس انتي بجد اناعارفه انك بنت مميزه وغريبه بس جدعه رنا

dr-killer said...

من بين كل الكلام
انا وقفت عند
7 ولاد مثلا وبنتين ولا حاجه
ههههههه
صعبة يادينا هتحطيهم فين

ربنا يوفقك باحلامك